2025 Yılında Tubitak 2209-A Kapsamında Kabul Alan Projelerimiz
- English
- Türkçe
Proje Başlığı |
Proje Ekibi |
Danışman |
Bölüm |
Özet |
|
1 |
Sanat Eğitiminde Yapay Zeka: Görsel Yaratıcılık | Lilya Pehlivan, Pınar Çelik | Doç. Dr. Göknur Kaplan | Bilgisayar ve Öğretim Teknolojileri Bölümü | Projemiz, yapay zekayı kullanarak Güzel Sanatlar Üniversitesi'nde okuyan öğrencilerin yaratıcılıklarını ve çalışmalarını geliştirmeyi amaçlamaktadır. Proje kapsamında üniversite öğrencilerine öncelikle yapay zeka ve sanatın kesiştiği nokta, tanımı, tarihi gelişimi, yapay zeka örnekleri ve yeni trendler tanıtılacaktır. Daha sonra, yapay zeka ile sanatsal üretim kapsamında algoritmalar ve sanat eserleri ele alınacaktır. Son olarak, yenilikçi yaklaşımlar, etik değerler ve entegrasyon, avantajlar ve dezavantajlar konusu ele alınacaktır. Ana konular Articulate uygulaması aracılığıyla ele alınacaktır. Bu uygulama, konuları anlamak ve pekiştirmek için çeşitli görseller, testler ve alıştırmalar içerecektir. |
2 |
Genç Beyinler İçin Oyunlaştırılmış Eğitim Modülü | Doğan Tosun, Nida Melis İşleyen, Ahmet Faruk Öz, Bilge Uzun | Doç. Dr. Göknur Kaplan | Bilgisayar ve Öğretim Teknolojileri Bölümü |
Projemiz. 10-12 yaş grubu öğrencilere yönelik, etkileşimli ve oyunlaştırılmış bir çevrim içi eğitim modülü geliştirmeyi hedeflemektedir. Amaç, makine öğrenimi konseptini doğrudan öğretmek yerine, çevrim içi eğitim modülünün verimliliğini ölçmek için bir araç olarak kullanmaktır. Bu yaş grubundaki öğrencilerin makine öğrenimi gibi modern teknolojilerle erken yaşta tanışması, onların bilimsel ve analitik düşünme becerilerini geliştirerek yapay zeka ve dijital okuryazarlık alanlarına daha kolay uyum sağlamalarını desteklemektedir. |
3 |
İklim Değişikliği Eğitimi İçin TÜBİTAK'tan İlham Alan Etkileşimli Materyal Tasarımı | Ayşe Güliz Samancı | Prof. Dr. Gaye Teksöz | Matematik ve Fen Bilimleri Eğitimi Bölümü - Fen Bilgisi Öğretmenliği |
Küresel ısınmanın bir etkisi olan iklim değişikliği gelecek nesilleri tehdit eden ciddi bir problemdir. Sürdürülebilir kalkınma hedeflerinden İklim Eylemi olan on üçüncü hedef kapsamında iklim değişikliği eğitiminin önemine vurgu yapılmıştır. İklim değişikliği eğitimiyle iklim değişikliğinin farkındalığını artırmak amaçlanır. Birçok değişim için önemli bir rol oynayan eğitim bu konuda da başlangıç noktalarından birisidir. Geliştirilen bilinç ve farkındalık ile iklim değişikliğine uyum ve mücadele için gereken eylemlerle ilgili bilgi ve becerilerin geliştirilmesi amaçlanır. İklim değişikliği eğitiminin başlıca uygulamaları ulusal eğitim politikalarına, ders müfredatlarına, öğretmen eğitimine ve öğrenci değerlendirmelerine bütünleştirilmesi olarak hedeflenmiştir. İklim değişikliğine uyum ve mücadele politikaları doğrultusunda sistematik bir şekilde kurumsal ve bireysel çalışmalar yürütülmektedir. Politikaların hayata geçirilebilmesi için 'Sürdürülebilir Kalkınma ve Küresel Vatandaşlık' göstergesinin donanımlarının uygulanabilirliği önem taşımaktadır. İklim değişikliği eğitimi ile ilgili çalışmalar, öğretmen bilgisi, öğretmen öğretim teknikleri, müfredat ve müfredatın uygulanabilirliği konusunda yetersiz bütünleştirmeler olduğunu ortaya koymuştur. Dolayısı ile, iklim değişikliği eğitimi ile ilgili araştırmalar bu küresel problemin etkileri deneyimlendikçe gelişmekte, yeni yaklaşımlar ortaya çıkmaktadır. Ülkemiz eğitim sisteminde de Dünyada olduğu gibi, iklim değişikliğinin artan etkilerine uyum ve mücadele konusundaki ihtiyaçlar sorunların değişen içerikleri ile yeni, yenilikçi, çağa ve değişen iklim değişikliği gündemi ve teknolojilerine uygun uygulamalar gerektirmektedir. Ülkemizde TÜBİTAK öncülüğünde ve desteğiyle geliştirilmiş ve geliştirilmekte olan iklim değişikliğine uyum ve mücadele konularını içeren teknik, sosyal, sosyobilimsel projeler mevcuttur. İklim değişikliği ile mücadele ve uyum konusunda çok önemli ve değerli içeriklere sahip söz konusu projeler, içeriklerinin ileri düzeyleri itibarı ile ilk, orta, lise ve hatta üniversite seviyesinde eğitim içerikleri içermemektedir. Oysa, iklim değişikliği ile ilgili çözüm önerileri, teknoloji yaklaşımları, sosyobilimsel yaklaşımlar içeren bu projeler, eğitimciler ve proje yaratıcılarının ortak çalışması ile eğitim materyalleri haline dönüştürülebilir. Bu eğitim materyalleri, içeriklerindeki yeni teknolojiler, yaratıcı çözüm önerileri ile eğitim çağındaki gençler tarafından, iklim değişikliğinin, teknolojik, güncel çözüm önerilerinin anlaşılması için önemli kaynaklar olacaktır. Bu materyaller, belge ve veri kaynakları genç nesillerin küresel sorunlar, bilim, teknoloji alanlarında vizyonlarını geliştirmek ve 21. Yüzyıl becerilerine destek olarak kullanılabilecektir. İklim Değişikliği Eğitimi ile ilgili mevcut kaynak ve öğretim yöntemlerinden farklı olarak, güncel projelerin öğrencilerin düzeyine indirilerek öğretim materyali haline getirilmesi ile yeni nesillerin en önemli küresel problemi çok daha iyi kavraması ve çözüm önerileri ile vizyonlarının gelişmesini destekleyecektir. Bu kapsamda, bu çalışmada 2020-2024 yılları arasında "küresel ısınma", "iklim değişikliği", "yenilenebilir enerji", "sürdürülebilirlik" anahtar kelimeleri ile TÜBİTAK desteği ile yapılmış projeler arasından, içerik analizi yöntemi ile belirlenecek projelerden iki tanesi ortaokul öğrencileri için eğitim materyali olarak tasarlanacaktır. Tasarlanan materyalin pilot uygulaması gerçekleştirilecek ve pilot uygulama sonuçlarına göre "Projeden – eğitime: Pandoranın proje kutusu" başlıklı projelerden eğitim materyali hazırlama şablonu hazırlanacaktır. Bu yöntemle hazırlanacak materyallerin iklim değişikliği eğitiminin yanı sıra, yeni nesillerin özgüven ve bilim- teknoloji vizyonlarına bakış açısının gelişmesine de katkıda bulunacağı öngörülmektedir. |
4 |
Erasmus Öğrenci Değişim Programı Deneyiminin Türk Öğrencilerin İngilizceyi Kullanma Becerileri Üzerine Etkisi | Emine Selin Özkan, Bexultan Koizhanov, Deniz Kulaksız | Dr. Işıl Günseli Kaçar, Dr. Çiğdem Fidan | Yabancı Diller Eğitimi Bölümü |
Bu araştırma, Erasmus Öğrenci Değişim Programı’nın Orta Doğu Teknik Üniversitesi öğrencilerinin İngilizce dil becerilerine, dil kullanımına olan özgüvenlerine ve sosyal davranışlarına olan etkisini incelemeyi amaçlamaktadır. Katılımcıların Erasmus öncesi ve sonrası İngilizce seviyeleri ve dil yeterlilikleriyle ilgili düşünceleri anket ve yarı yapılandırılmış görüşmeler aracılığıyla değerlendirilecek, böylece programın gelişim üzerindeki etkileri karşılaştırmalı olarak analiz edilecektir. Projemiz öğrencilerin uluslararası deneyimlerinin dilsel ve kültürel farklılıkları üzerindeki etkisini ortaya koyarak hem nitelikli eğitimi hem de eşitsizliklerin azaltılmasını hedefleyen küresel hedeflerle uyumlu bir katkı sunmayı amaçlamaktadır. |
5 |
Üniversite Kampüslerinde Irkçılığın Eğitim Ve Sosyal Yaşam Üzerindeki Etkileri | İlayda Şen | Dr. Yasemin Tezgiden Cakcak |
Yabancı Diller Eğitimi Bölümü |
Günümüzde üniversiteler, artan öğrenci hareketliliği ve küreselleşmenin etkisiyle çok kültürlü yapılar hâline gelmiş; bu durum, hem kültürel zenginlik hem de çeşitli sosyo-kültürel zorluklar doğurmuştur. Bu proje, bu zorluklara odaklanarak, çok kültürlü üniversite kampüslerinde öğrenim gören yabancı uyruklu öğrenciler, Erasmus ofisi çalışanları ve akademisyenlerle gerçekleştirilecek kapsamlı yarı-yapılandırılmış mülakatlar aracılığıyla, kampüs içinde yaşanan ayrımcılık ve ırkçılık deneyimlerini incelemeyi amaçlamaktadır. Projenin temel hedefi; bu deneyimlerin öğrencilerin akademik ve sosyal yaşamlarına etkilerini ortaya koymak, özgüven kaybı, dışlanma ve iletişimsizlik gibi sorunları tespit etmek ve kapsayıcı bir eğitim ortamı yaratmaya yönelik çözüm önerileri geliştirmektir. Böylece üniversitelerde kültürel farkındalığı artırmak, eşitlikçi ve destekleyici öğrenme ortamlarının inşasına katkı sağlanması hedeflenmektedir. |
6 |
Türkiye'deki İşitme Engelli Öğrencilerin İngilizce Öğrenim Süreci Ve Öğretmenlerin Pedagojik Farkındalığı | Nergis Uçar |
Dr. Yasemin Tezgiden-Cakcak, Dr. Çiğdem Fidan |
Yabancı Diller Eğitimi Bölümü |
Bu araştırma, Türkiye’deki işitme engelli öğrencilerin İngilizce eğitiminin yetkinliğini incelemeyi amaçlamaktadır. Çalışma, kullanılan materyal, yöntem ve tekniklerin etkililiğini içerik analizi yoluyla değerlendirirken, öğretmenlerin pedagojik yaklaşımlar konusundaki farkındalık düzeyini de yarı yapılandırılmış anketler ve bireysel mülakatlarla araştıracaktır. Araştırma iki aşamada yürütülecek; ilk aşamada materyallerin erişilebilirliği ve uygunluğu gözlem ve döküman incelemesiyle, ikinci aşamada ise öğretmen görüşleri anket ve mülakat yoluyla toplanacaktır. Elde edilen bulgular, kapsayıcı İngilizce eğitim uygulamalarının geliştirilmesine katkı sağlamayı ve işitme engelli öğrencilerin eğitimde karşılaştığı eşitsizlikleri azaltmayı hedeflemekte, aynı zamanda Birleşmiş Milletler’in Sürdürülebilir Kalkınma Amaçları’na hizmet etmektedir. |
7 |
Yabancı Diller Yüksekokullarında Metaverse Destekli Oyunlaştırma Teknikleri ile Yabancı Dil Olarak İngilizce Eğitimi | Ömer Kızılkaya |
Dr. Yasemin Tezgiden-Cakcak, Dr. Çiğdem Fidan |
Yabancı Diller Eğitimi Bölümü |
Bu araştırma, üniversitelerin İngilizce hazırlık sınıflarında metaverse destekli oyunlaştırma tekniklerinin dil öğrenimine etkisini geleneksel eğitim ve yalnızca oyunlaştırma kullanılan yöntemlerle karşılaştırarak incelemeyi amaçlamaktadır. Çalışma, her biri 15 öğrenciden oluşan üç grup (kontrol, salt oyunlaştırma, metaverse + oyunlaştırma) üzerinde yürütülecek olup, katılımcılar anketler, kelime testleri ve etkinlik sonrası puanlamalarla değerlendirilecek; ardından seçilen 8 öğrenciyle mülakatlar yapılacaktır. Araştırma, metaverse ve oyunlaştırmanın birlikte kullanımının öğrenci başarısına etkisini ölçmeyi, bu yöntemlerin avantajlarını ve geliştirilebilir yönlerini belirlemeyi hedeflemektedir. Elde edilen sonuçların akademik literatüre ve eğitim teknolojisi sektörüne katkı sağlaması beklenmektedir. Çalışma Birleşmiş Milletler Sürdürülebilir Kalkınma Amaçları’nın (SKA) 4. maddesi olan Nitelikli Eğitim hedefiyle de uyumludur. |
8 |
Türkçe Sahte Sözcük İşlemlemede Biçimbilimin Rolü | Türkan Beyza Tutuk, Buse Topaloğlu | Prof. Dr. Bilal Kırkıcı | Yabancı Diller Eğitimi Bölümü |
Dilbilim ve Psikodilbilim literatüründe farklı dillerin biçimbilimsel özelliklerini ve işlemlenme örüntülerini karşılaştırılmalı olarak inceleyen birçok araştırma rapor edilmiştir, ancak Türkçede sahte sözcüklerin işlemlenmesi üzerine yapılan araştırma bulunmamaktadır. Bu nedenle bu araştırmada Türkçenin biçimbilimsel yapısı göz önünde bulundurularak sahte sözcüklerin işlemlenme örüntüleri incelenecektir. Bu amaç doğrultusunda, yetişkin Türkçe anadil konuşurlarına biri çevrimdışı, diğeri çevrimiçi olmak üzere iki psikodilbilimsel deney uygulanacaktır. Çevrimdışı anket deneyi kullanılarak çevrimiçi deneyde kullanılacak sözcükler tespit edilecektir. Ardından sözcüksel yargı testinde katılımcılara gerçek ve sahte kelimeler verilerek, katılımcıların vermiş olduğu yanıtların tepki süreleri ve hata oranları incelenecektir. Analizde gerçek ve sahte kelimeler yapısal bakımdan kategorilerine ayrılarak çıkan sonuçlar değerlendirilecektir. Bu çalışma, dil işleme bulgularıyla Türkiye’de dil öğrenimi, eğitim ve bilişsel bilimlere katkı sunabilir; ayrıca ilgili bilimsel etkinliklerde değerlendirilebilir. |
9 |
D1 Türkçe Ve D2 İngilizcede İronik İfadelerin İşlemlenmesi | Şimal Önal, Yüksel Duygu Özturkut | Prof. Dr. Bilal Kırkıcı | Yabancı Diller Eğitimi Bölümü | Bu proje, Türkçe ve İngilizce dillerinde ironik ifadelerin algılanma ve değerlendirilme süreçlerini iki dilli üniversite öğrencileri üzerinde incelemeyi amaçlamaktadır. Çalışmada, katılımcıların pozitif, negatif ve nötr senaryolara verdikleri yanıtların doğruluğu ve tepki süreleri karşılaştırılarak, ana dil ve ikinci dil arasında bilişsel işlemleme farkları ortaya konacaktır. 60 katılımcıyla yürütülecek deneyde, dikkat dağıtıcı unsurlar en aza indirilecek ve veriler PsychoPy programı aracılığıyla toplanarak SPSS ile analiz edilecektir. Proje, ironinin dilsel ve bilişsel boyutlarını ortaya koyarak, psikodilbilim alanındaki mevcut literatüre katkı sağlamayı hedeflemektedir. |
10 |
İlköğretimdeki Göçmen Çocukların Sınıf İçi Uyum Süreci Ve Bu Çocukların İngilizce Öğretiminin Desteklenmesi |
Zeynep Sude Maraba, Gülnihal Demircan, Beren Eylül Çalışkan |
Dr. Yasemin Tezgiden-Cakcak, Dr. Çiğdem Fidan |
Yabancı Diller Eğitimi Bölümü |
Bu araştırma, Türkiye’de ilköğretimde eğitim gören göçmen çocukların sınıf içi uyum süreci ve bu çocuklara yönelik İngilizce öğretiminin desteklenmesi üzerine odaklanmaktadır. Ankara’daki beş farklı devlet okulunda görev yapan İngilizce öğretmenleriyle yapılan görüşmeler ve sınıf gözlemleri aracılığıyla, göçmen öğrencilere yönelik öğretim yöntemleri, kullanılan materyallerin kapsayıcılığı ve öğretmenlerin pedagojik yaklaşımları incelenmektedir. Çalışmada, öğretmenlerin ve okul yönetiminin tutumları analiz edilerek, göçmen çocukların sosyal uyumu ve dil eğitimi süreçlerinde karşılaştıkları zorluklar ortaya konulmakta ve kapsayıcı eğitimin önemi vurgulanmaktadır. Bu bağlamda araştırma, Türkiye'nin Sürdürülebilir Kalkınma Amaçları arasında yer alan nitelikli ve kapsayıcı eğitimi desteklemeyi amaçlamaktadır. |